Tuesday, June 9, 2015

Only focus on the positive things in life..

 
 
Dalam banyak banyak coke di kedai makan di 6th Ave, ini jugak lah yang aku terambil. Sweet ke tidaaakkk? HAHA Tak sedar pon, masa tengah makan baru nampak sisi tepi dia, apa lagi secepat kilat ambik gambar buat kenangan dari kota new york. Balik Houston, belambak di Kroger, daku aje yang tak tau sebab sekarang dah kurang minum coke. Tapi sekali sekala kalau beli, langgah jugak sampai habis sebotol.
 
 
 
Hallewwww..
 
Percutian ke NYC adelah tersangat awesome okay. Sampai sekarang ku tak habis habis lagi membelek foto di sana sambil tersenyum simpul, dekat seribu lebih gambar semuanya (over giler tahap sambil lintas jalan pon nak candid photo jugak sebab banyak pengaruh sex and the city ke apa pulak?! ) lalu macam nak upload aje semua dalam instagram, nasib baik cepat cepat dihalang oleh si suami yang low profile itu HAHAHA.
 
Alhamdulillah Khamis malam dah selamat mendarat kembali di Houston setelah hampir tiga jam terkandas di La Guardia NY akibat hujan lebat, flight pon hampir lima kali delayed nasib baik buleh naik jugak malam tu dan selamat sampai rumah pukul 1 pagi.
 
Dia punya letih jangan cakap lah kan, walaupon dari NY ke Houston cumalah tiga jam setengah aje tapi sebab meleret leret waktu menunggu dengan tak buleh makan nasik sewenang wenangnya, membuatkan daku sehabis letih malam tu. Sebab dah terlampau lewat sampai rumah, hadap megi kari dengan telor aje lah sebelum tido, itu pon aku sensorang aje yang layan, husband memang dah ke lalaland sebab dah tak kuasa nak makan malam malam buta katanya.
 
 
 
Kitaorang menaiki pesawat Southwest Airlines si hidung biru yang omeyyy sangat ia tuu, best naik flight ni sebab ada wifi. Walaupn rata rata aku perasan aircrew semuanya dah ala ala kertu  aje. HAHA.
 
 
Tapi diaorang sangat baik, peramah dan tak kedekut roasted peanuts yang sedap dan ranggup, ada jugak cheese crackers dan pelbagai jenis minuman sejuk dan panas yang disediakan, tak silap ku lebih kurang 10 jenis semuanya untuk dipilih. Makan dan minum lah sepuas hati selagi tak sampai. Flight memang penuh, cuaca pulak sangat cantik. Cuma pilot tak berapa nak handsome,  mak aaih sempat lagi kan kau? LOL
 
Kitaorang berangkat dari rumah pukul 7 pagi ke Hobby Airport, lebih kurang 45 minit sahaja dah sampai. Sehari sebelum tu, web checked in semuanya sesiap supaya tak tergesa gesa nanti, jadi pegi hantar beg sahaja, itupon bawak sorang sebijik. Sangat senang takde masalah sepanjang di epot, tepat pukul 10 pagi dah bertolak ke NY. Punya lah teruja bukan kepalang, maklum lah ini adalah penerbangan pertama kami ke sana.
 
 
Perjalanan dari epot ke hotel lebih kurang setengah jam, sebab kota NY memang terkenal dengan traffic yang sangat teruk terutamanya masa hari bekerja. Kalau dibandingkan dengan Houston, amatlah tenang sama sekali walaupon sampai ke hari ni, masih juga ku takut takut nak drive. 
 
Husband cakap memang dah tentu tentu dia tak nak tinggal di NY kalau diberi peluang pon. Tapi husband why? I rasa kita buleh duduk je di New Jersey? kan dekat dengan NY?  Ujar si isteri yang sangat licik itu. HAHAHAHA. Banyak cantik muka hang!      
 
Selama seminggu, Westin lah tempat bermalam kami di sana. Terletak di tengah tengah Times Square NY, segala galanya macam depan mata aje. Bilik kitaorang di tingkat 22, dari hadapan menghadap H&M yang terbesar di sini, dan dari tepi buleh melihat permandangan Hudson River yang sangat indah. Tapi bila cuaca mendung berawan, memang separuh dari bangunan di sini akan dilitupi kabus, pon cantik jugak. HAHAHA Pendek kata semuanya sangat cantik sempurna lah di mata ku.
 
Sampai aje rehat rehat kejap apa yang patut, lepas tu apa lagi terus ku heret husband menapak times square yang bak melambai lambai aje setiap kali ku lihat ke tingkap. Kuat sungguh godaaannnnnn mu like omaigoddd :P
 
Tapi yang penting mesti lah pegi carik makanan dulu sebab perot pon dah berkocak lapar sangat, sebelum keluar rumah pagi tu sempat jamah sekeping roti dengan nescafe aje. Nak makan banyak banyak risau jugak, kang payah nak ke toilet kalau di sini. Paham paham aje lah kan, dengan masalah air bagai, kalau terdesak sangat memang aku bawak masuk botol air aje dalam tandas. Pedulik? HAHA. Memang aku penah buat pon masa ke Galleria dulu.
 
Tapi pagi tu, memang aku berada dalam tahap berhati hati sebab tu kurang makan sepanjang dari Houston ke sana.
 
Jalan keluar dari hotel, terus berasak asak dengan orang ramai, memang diaorang kat sini tak reti jalan pelan pelan langsung. Dah lah besar besar orang nya, ke tepi ke tengah daku ditepis. Takde peluang nak ambik foto dengan tenang, kalau di tepi jalan pon ade aje yang melintas. Namun tetap lah ku gagahi jugak. Kau, bukan senang nak sampai sini kot. HAHAHA. Gasak aah.

 
 

 
Tak jemu langsung lalu lalang di sini. Tetiap hari pon takpe. Ye ke tewwww?
 
 
Masa tengah jenjalan terjumpa restoren makanan halal yang pertama. Kitaorang makan set ayam goreng dan nasi bersama kebab daging yang besar gedabak. Memang sah sah tak habis pon, terpaksa lah tapau bawak balik bilik. Di sini, selayak nya lah makan sepinggan aje seorang sebab portion nya sangat besar luarbiasa. Di Houston pon sama jugak, jenuh bercinta kalau aku nak habiskan sensorang.
 
Halal food truck memang merata rata kalau di NY, setiap simpang jalan mesti ada. Diaorang jual kebab, ayam goreng, nasi bersama ayam/kambing, hotdog dan burger. Memang mewah sangat dapat makan hotdog sepuasnya di sini. Kalau di Houston memang takde peluang lah kami nak merasa sebab payah nak mencari yang halal. Sebijik hotdog di sini hanyalah $2, dan sangat besar saiznya. Puas makan. Tetiap malam mesti kena tapau bawak balik bilik, kecuali malam terakhir kitaorang lepak di times square, sambil makan makan dan tengok gelagat manusia yang macam macam.
 
Kalau di KL takdenya aku nak buat semua tu tambah tambah si husband, memang dia kurang sangat berkenan nak bersesak sesak dengan orang ramai tak tentu hala. Iolss layaannnnn aje sebab iolss memang sejenis gedik begitu. Hihihi
 
 
 
 
 
Sepanjang seminggu di sana, kitaorang melepak dari Manhattan uptown, downtown sampai lah ke Harlem yang ramai dengan orang AfricanAmerican yang sambil sambil berjalan pon diaorang boleh lagi berjoget joget gumbira HAHA, dan terus ke Brooklyn City merentasi bridge yang sangat cantik itu.
 
Cuaca pulak redup dan tak berapa panas, cuma dua hari terakhir sebelum balik memang hujan lebat di NY. Nasib baik lah dah sempat jalan jalan dan membeli belah apa yang patut, cuma masa nak pegi cari souvenirs terpaksalah meredah kesejukan malam dan hujan.
 
 
 
 
Kitorang ambil package Liberty dari Big Bus NY yang membawa ke Liberty Island dan Ellise Island dan pulang semula ke Times Square. Senang sangat. Dari Manhattan ke Liberty station tak sampai setengah jam pon tapi terasa lama sebab traffic teruk waktu tengahari dan petang.
 
Sebelum dapat menaiki boat, kena lah melalui security check point sama seperti di airport. Habis jacket, kasut, jam tangan semua kena keluarkan. Lama jugak beratur dekat sejam sebab diaorang memang perati habis sorang sorang tambahan pulak yang bertudung lain macam ni kan. Paham sangat dah.
 
Selesai semuanya lega dapat naik boat, kitaorang duduk di atas sekali. Ape lagi terus layan macam Titanic dah pulak, belum sampai Liberty Island lagi dah berpuluh puluh gambar uolss..Ke tepi, ke tengah semua nak. Ada pulak orang melayan, apa lagi, lemak naik kepala la. HAHAHA.
 
Di Ellis island kitaorang tak turun pon, setakat menghayati permandangan dari atas boat,  sebab di pulau tu cuma museum sahaja. Aku bab bab tu memang kureng sikit, lain kali punya trip mungkin buleh lah kot nak tengok apa yang patut di situ kan? EHHH? Cubit perot sendiri please.
 

 
Sendiri edit sendiri letak crown. MAMPU?? LOL
 
Malam harijadi hari tu kitaorang gi cari café kat tepi hotel aje sebab husband cakap nak beli kan aku RV kek walaupon muka masing masing tahap busuk dan rabak dah.
 
Takde nya dia nak surprise kan dengan kek seploh tingkat apa pon, sebab dia memang begitu. Kau nak kek kan? jom pegi beli konsepnya begitulah. HAHAHA. Jadi itu lah sambutan gilang gemilang harijadi saya taun ni dengan letupan mercun dum dam dum dam dan warna warni bunga api di dalam hati :))
 
 
Tapi semestinya kota new york lah adalah antara kenangan yang terindah di dalam perkahwinan kami. Terima kasih husband! I love you husband! Nak gi jalan lagi husband?!! Hihihi.
 
 
 
Jauh di sudut hati masih tetap rindukan Malaysia tanahair tercinta..
 

1 comment:

  1. eh...how come i missed this entry? happy belated bday dik! smg dipanjangkan umur dalam keimanan, diRahmati Allah dan bahagia dunia & akhirat... amin...

    bestnye sambut bday kat NY gitu ;-)

    ReplyDelete