Thursday, July 9, 2015

Lagi seminggu nak raya di benua Amerika

 
Buffet nasi kenduri kami panggil dia ni. HAHA. Di sini memang banyak restoren yang menyediakan hidangan buffet berbuka puasa, macam macam jugak menu yang ada tapi yang paling wajib di kebanyakkan tempat semestinya nasi arab dan kambing. Itu memang tak dapat nak dielakkan kalau ke mana mana pon. Kalau masuk aje, dah sebijik bau macam rumah kenduri kau. Sekali sekala bila tak berbuka di rumah, memang berselera jugak makan di luar. Tak kisah lah, janji dapat keluaaaar HEH.
 
 
1. Lagi kurang lebih seminggu nak raya. Sejujurnya tak ada persiapan apa pon untuk beraya di sini, cukup sehelai jubah bekalan dari emak untuk dipakai di pagi raya dan pegi solat kelak, lepas tu balik rumah masak nasi tomato rendang ayam. Sedih tak? Walaubagaimanaponnnnn. Kesedihan  kejap aje di situ, sebab InsyaaAllah bulan depan dah buleh balik KL. Yahuuuuuu. Genap empat bulan kami di sini. Macam dah lama sangat rasanya.
 
Tak dapat beraya awal, dapat hujung hujung pon jadik lah kan dari tak merasa langsung. Ikutkan hati nak ambik direct flight terus balik penang hari tu jugak, kalau tidak mengenangkan beg baju yang berkilo kilo ni. HEH.
 
2. Tentunya ibubapa adelah yang paling tergembira. Emak siap nak masak ketupat sekali lagi bila kami balik nanti. Sedangkan kalau di KL jauh dari mereka pon aku dah tersebak sebak setiap kali pulang dari kampong halaman, apatah lagi terpaksa berjauhan sebegini di hari raya. Hanya Tuhan mengerti hati ini :) Tapi untuk berjauhan dengan suami pon membuatkan daku menjadi tidak keruan jugak, hakikatnya begitu lah memang payah menjadi puteri tunggal ini. HAHA.
 
 
Untuk menghiburkan sedikit hati yang sedih dan pancaroba tidak dapat pulang di pagi raya nanti, naahh ambik kau. Tapi bila dengar lagu dari jauh ku pohon maaf ku tewas juga.. ececehh.
 

 
3. Selain memasak, daku juga kadangkala suka bershopping. Nampak tak. KADANGKALA. Hahaha. Maknanya sekali sekala memang saya akan shopping sekali harung aje, maklum lah memang berbaloi membeli belah di sini terutamanya bila ada sambutan untuk perayaan tertentu seperti minggu lepas. Puas hati to the max kata nyaaaa.
 
Lagipon entah taun bila akan datang ke U.S lagi, kalau saje saje nak pegi membeli belah sampai ke sini, memang tidak lah sama sekali kot. Tunggulah bila aku jadik sedikit kaya raya ke apa kan HAHAHA *berangan lah kau sampai kertu*
 
Rezeki hari tu, dapatlah habuan untuk seisi keluarga, ibu bapa, adik ipar, mak mertua dan hadiah harijadi untuk seseorang yang istimewa dalam hidup kami juga :)
 
 
KAHKAHKAHsihan suami ku. Janji muka ada sinyummmmm :))
 
 
4. Memang bersesak betul minggu lepas, semua orang sibok nak membeli belah jugak, daku pon apa lah kurangnya. Nasib baik lah ada si tukang beratur yang sangat budiman dan dermawan itu. HAHAHA.
 
Nak masuk setiap butik pon kebanyakkannya kena beratur, sebab terlampau ramai. Nak bayar pon beratur panjang lagik. Memang buleh pitam kalau nak suruh aku berdiri tunggu giliran sama kat situ, nasib baik ada tempat duduk jugak itupon kena berebut, lantak lah kan.
 
Suami lah yang menjadi rela, ke dalam terpaksa you? beratur sebelum dapat masuk dan beratur sekali lagi untuk membayar pulak. I sayaang you banyak banyak tau, siapa lah diriku tanpa mu wahhhh tachingggg sangat dah kenape kau. LOL
 
Antara yang sempat kitaorang rembat hari tu adalah sebijik dua beg dari Coach, Kate Spade, Michael Kors, Tommy, Clarks, Aeropostale, Marshalls, set pinggan mangkuk Corelle, TFal, serba sedikit di Macy's dan beberapa cenderahati yang lain. Lagipon seminggu dua nanti dah nak hantar barang barang ni balik dulu sebelum tuan empunya diri.
 
Risau jugak dah macam lebih muatan aje ni. Harap harap semuanya selamat sampai dan baik baik aje. Tak lena tido mengenangkannya pulak..
 
 
Kalau tak dapat keluar berpoya poya di luar sana, saya juga sangat pandai untuk membuat onar dari rumah. HAHAHA.
 
Memang ini antara yang terbest kalau di U.S ni, shopping online di Amazon. Segala barang mak nenek diaorang ada, harga pon malatopppp memang tak tahan daulat aku tengok. Ini lah keje ku kalau kat rumah sensorang sambil sambil menunggu suami pulang.
 
5. Minggu depan raya hoih. Harap harap tak ada drama air mata di pagi raya oleh mokcik emo ini. Dapat duit raya hilang lah drama aku kot. Dasaaaarrr dot dot dot HAHAHA.
 
Hujung minggu nak pegi beli barang dapur nak memasak serba sedikit di pagi raya nanti. Jemput aje lah sesape yang ada kat sini dan beberapa kerat kenalan datang makan makan di rumah nanti. Menu belum muktamat lagi, yang pastinya ketupat segera tetap menjadi pilihan utama ku. Kuah kacang tak ada, kalau rajin buleh lah cuba masak kuah lodeh. Kalau malas, cicah aje ketupat dengan ayam rendang, okay lah jugak kan.
 
Selamat menjalani ibadah di hari hari terakhir Ramadan ini. Tahun hadapan kita pon tak tahu dapat bersua ke tidak lagi dan dalam keadaan yang bagaimana. Jadi tahun ini ayuh lah sama sama kita beramal dengan bersungguh sungguh dari biasa.
 
 
Cari lah ia (malam al-qadr) di sepuluh malam terakhir di bulan Ramadan (HR Bukhari & Muslim)
 


2 comments:

  1. sopppinnngggg!!!! bulat mata i tgk hasil tangkapan u sash! heheheh....
    r u coming back for good nxt month?

    ReplyDelete
  2. InsyaaAllah kak. HEHEHE itu soping sambil sambilan aje..ececeh.

    ReplyDelete