Friday, February 24, 2012

Diet Trivia : Bow tie pasta and the gang

Assalammualaikum

Happy Friday!

Mood happy akan mengakibatkan perbuatan memasak menjadi jadi. Alhamdulillah. Bersyukur atas apa jua rezeki yang Allah bagi. Tak mahu mengeluh, cuba untuk tak banyak mengeluh. Biasalah, aku pon manusia biasa bukannye pari pari cantik ( tibetibe ) kadangkala lalai dengan keluh kesah begitu begini. Jadi selalu ingatkan diri sendiri, bersyukur selalu. Bersyukur seadanye. Jangan tamak. Sikit sikit buleh. Ha ha ha.

Tau tak, kat rumah saya diberikan banyak gelaran. Sesuka hati aje mereka memanggil saya. Walaupon nama saya panjang dan macam best jugak, last last tinggal Sash aje. Dad panggil saya Intan. Kalau nak panjang dan sedikit formal Tasha. Kalau yang baru kenal tapi nak cuba bermanja, diaorang panggil Sha. Ha ha. Tapi yang dah lama kenal yang menjadi teman sekatil selama hampir 6 tahun ini akan menggelar saya mengikut kehendak kepala dia sendiri.

#Honney/Hun - Hari hari biasa yang banyak dengan kasih sayang.
#Honey Bunny - Hari wifey merajuk sedunia. Nak pujuk lah konon. Chet.
#Pingu- Hari wifey menjadi degil tak dengar cakap. Sampai hati dia panggil aku pingu. sobsob.
#Lollipop - Bila tak semena mena dia sibok nak ukur hidung aku, pastu buat muka tak bersalah cakap apesal hidung aku makin kembang dan bulat macam lolipop? OOOhh! tahu lah hidungku tak sesempurna hidungmu. Ha ha ha* background music cerita dongeng Stacy tetibe..*

Tapi nama pena aku di dalam belog adelah cik puan besar Sabariah. Hahahahaha. Kau mampu?


Okay. Itu adelah Iklan penaja yang syok sendiri kejap. Mari kembali ke saluran asal.


Baiklah semua. Hari ini saya memasak bow tie pasta bersama chicken grilled dan lemon sauce untuk kami sekeluarga. Pheww.. apekah punye rajin engkau hari nih bergrilled bagai patut lah sudah hujan di tengahari.

Bawang besar + Bawang putih di dadu kecil
Sedikit olive oil
Pasta sauce
Minced meat yang banyak banyak
Baby spinach yang comel comel ( takkan nak letak bok choy plak mana sedap hoih)
Mix vege ( kalau tak nak pun takpe )
Garam + Oregano +Gula dan Paprika secukup rasa

#Apa lagi masak lah

Lemond sauce

Sedikit butter ( janggan banyak sangat nanti kau muak )
Panaskan
Masukkan air, dan sedikit gula
Sedikit perahan lemond
Sukatan mengikut tekak masing masing yea.
Masak hingga sekali didih aje dan berkilat, Masukkan sedikit tepung jagung untuk pekatkan sauce.
Curahkan atas ayam grilled kamu itu dan katakan Wow!

Chicken grilled ala wifey yang tak berape cukup bahan tapi mengidam nak makan dari semalam sampai termimpi mimpi..

Ayam ( saya suka drumstick )
Garlic+Ginger+Black pepper+ Salt+Honey ( diperap dengan ayam semalaman )
Kalau nak sedap tambah Rosemary. Tapi kat rumah dah tak ade bekalan. Layan aje lah apo yang hado! Banyak bunyik pulak.

Grilled selama 1 jam, suhu 230c hokek.

Tadaaaa! Sempurna untuk yang nak kurus macam Posh!


Nak pegi Slimming World? Ape tu? :P

Ape lagi, tepuk tangan entry sudah tamat derrr!

1 comment:

  1. tepuk...tepuk...tepuk....(tepuk tangan ni yer...) sungguh melaparkan perut di pagi hari isnin ni....

    ReplyDelete