Monday, July 15, 2013

Buka puasa di minggu pertama

HaloJelo!


Dah masak uolsss? Heh heh. Nasib badan masing masing lah ye tak. Macam aku, sah sah tak payah berharap nak makan luar kalau hari keje macam gini. Melainkan kalau sang suami itu bekerja dari rumah (tak tentu jugak klu seminggu kenkadang sekali aje, kenkadang tak langsung.. balik lambat lagi ade laaa... Lahaai nasib bini orang minyak hahaha)

Weekend lepas dapat pegi buffet ramadan pertama untuk taun nih. Dekat solaris aje, senang tak sampai lima minit dari rumah taaadaaa sampai. Kitaorang pilih Laziz untuk berbuka puasa sebab dia nih memang antara insan terpilih yang pandai masak nasik arab. Kahkahkakh. Dah memang orang arab pon kalau tak pandai jugak memang nak kena kot!


Sampai sana lagi 15min nak berbuka, pertama kali aku makan kat sini, the other half pulak dah dua tiga kali sebab tuh dia cakap memang sedap. Lagipon buffet nih hanya ada masa bulan puasa aje. Kira untung laa jugak untuk mencuba yer tak? Lagipon sangat berbaloi baloi.

Tak sempat amik foto buffetnye sebab masa sampai, aku dah eksaited tengok orang dok pilih kambing mandy. Eh kang tak sempat giliran aku dah habis kalau dok sebok bergambar. Nampak tak unsur tamak di situ? Ha ha ha


Antara yang aku makan mestilah nasik mandy, bamia, fahsa lamb, fasoulya, hommos dan mcm mcm segala bentuk  ayam dan kambing. Dalam pinggan nih ade  dua ketul M dan L size daging kambing, salad dan hommous dan sedikit nasi. Yeah sedikit sahaja sampai kurang kelihatan di dalam pinggan. Cheh.. Selebihnya aku pon tak perasan apa nama menu tuh.

Pastuh aku sambung ratah lagi dua ketul kambing tanpa nasik. Sebab texture dagingnya sangat lembut dan banyak disaluti dengan rempah ratus yang malaatopss sedap i tell youu..

Ade jugak cheese samosa, pudding ape ntah tapi aku tak makan sebab dia ade letak rose water. Aku memang alah dengan rose water banyak banyak dalam dessert diaorang, sebab nanti aku jadik pening pening lalat yang comel. Hahaha. Pastuh ade vimto jugak salah satu minuman yang femes kat tempat diaorang lah katanya. Itupon aku tak minum sebab alah memanjangggg. Hahahaa. Gediks okeh.


Lepas tuh aku ternampak ade spaghetti. Tapi apesal macam creamy dan ade daging berketul ketul nih? Rupanya spaghetti arab memang wajib letak daging kambing bersama olive oil dan cream banyak banyak. Sampaikan ke pasta pon kena lanyak dengan kambing uolss.. Hahahaha

Patut laah diaorang nih besar besar.. makan pon MasyaaAllah. Kalau aku makan macam gini tetiap hari sah sah aku pon membesar bersama dengan jayanya.. 

Akibat dapur tidak berbukak semasa weekend, maka sehari sebelum tuh aku gigih lah masak kat rumah. Malah tetiap hari aku masak cuma ade sehari tuh aje keluar beli kat bazar ttdi..


Juadah berbuka kami satu hari di bulan puasa.. ade spicy chicken green curry dengan eggplant, oyster mushroom soup bersama crab meat, sambal belacan dan ulam timun salad, kueh tepung pelita berserta tamar dan dried cranberries.

Masak sampai menggigil kepala lutut bagai..

Baiklah.

Nak jenguk jenguk magic fridge kejap, sebab dah sampai masa nak kena masak untuk berbuka petang karang. Tak tau lagi menu apa, rasanya udang, daging, ayam pon ada.. Pilih lah yang mana berkenan di hati kejap lagi.


Selamat memasak pada yang masak untuk berbuka. Banyak pahal jugak nih! Hmmm :))

No comments:

Post a Comment