Monday, February 21, 2011

Memori nasi lemak

Tetibe teringat akan nasi lemak yang mom masak masa saya balik ke kampung halaman . Damn sangat bila terkenang makanan yang sedap sedap di kala ketidakupayaan melanda diri. Eh bukan kurang upaya, kemalasan sebenarnya. Bukankah ada unsur unsur serupa di situ? Malas fikir lah. Kau huraikan sendiri.

Saya adalah pemakan nasi yang tegar. Berilah apa saja yang berkaitan nasi semuanya saya akan menjadi sangat suka. Kalau makan nasi kat rumah orang pun saya tak malu nak bertambah bagai macam makan di rumah sendiri. Begitulah konsepnye. Ha ha ha.

Nasi lemak kukus yang mom selalu masak bila saya pulang. Wangi dia sampai membuatkan saya bangun dari tido tanpa perlu dikejutkan oleh sesiapa pon. Sedap weh.

Ini pula ayam merah prego yang asli dari mom. Rasa dah tentu tentu lagi sedap dari saya yang masak. Mom mesti masak lebih lauk ni kalau saya dan hubby balik. Anak menantu akan makan berulang ulang tanpa jemu. Siap bercicah cicah roti di malam hari lagi.

Baby baby baby bilis ooooh! my baby..baby, eh apa yang kau merapu nih cik puan. Ha ha. Terkenang lagu jiwa remaja kejap. Kau ni pun. Tak boley tengok aku senang hati langsung. Mesti ada jugak yang nak mencaras kan.
Saya suka sambal tumis baby bilis yang mom masak. Selain dari dimakan dengan nasi, ia juga sedap diratah cengitu aje sambil menonton tv atau bersembang di telefon bersama orang yang tak berkepentingan langsung. Yang ini memang jarang dimasak kalau kat rumah saya sebab hubby sangat tidak gemar akan ia. Sambal sotong pun dia tak suka. Betapa ruginya dia kan. Booooo! :p

Kalau mom goreng telur semata mata pon akan menjadi sedap jugak. Kalau kat rumah makan cengini haruslah aku mogok seharian. Boring lah makan telur dengan nasi.


Makanan saya.

Petang pulak, mom selalu akan masak menu goreng goreng untuk kami. Yang selalu saya suruh mom buat bila saya di sana ialah, beehun goreng daging. Nama aje daging, tapi segala udang, sotong, sayur semua dimasuk sekali. Ikut tekak masing masing lah yang nak memakan. Atas beehun tu pulak mesti ditabur dengan daun bawang, daun sup, telur, cili kicap dan tak lupa kacang goreng yang dah dikisar halus. Baru mantap!

Okay cukup cukup lah mengadu damba di sini. Lambat lagi kan aku nak makan cengini nanti. Jadi, semalam saya dengan rajinnye memasak white chicken karaahi. Rempah beli kat cold storage aje. Dah tak perlu susah susah suruh mom in law kirimkan.

ciri cirinye sama dengan chicken korma. Tapi percayalah, rasanye lagi sedap. Tumis bawang dan rempah ratus yang lain macam biasa bersama daun pandan, dan ditambahkan fresh yogurt.

Ini lah hasilnye. Kuah mesti lebih sebab nak dicicah bila perot kelaparan di malam malam buta. Maka makanlah kami suami isteri berdua duaan kelmarin sambil menonton dvd seharian di rumah :) Eh tapi malam aku pegi mid valley jugak sebab nak cari roti. Hahahaha. Punye lah jauh mencari roti kan. Sabar aje lah wahai si suami.


Salsa salad. Lepas makan kalau nak salsa adalah tanggungjawab masing masing.


Baiklah. Jumpa lagi esok kalau saya rajin. Sibuk ya rabbi mengemas rumah. Mana nak masaknye lagi, mencuci sana sini, keje keje sampingan yang perlu dibuat lagi, mana nak membaca pasal shopping kat london lagi, eh??? Tersasul.

Mom berpesan jangan membazir. Beli apa yang patut, apa yang perlu aje. Tapi dalam sibuk sibuk berpesan, dia lagi awal awal bagi list apa yang diaorang nak suruh beli. Dad punye list lagi panjang mengalahkan anak menantu. Ha ha ha ha. Camne tuh?


winks&smiles!

No comments:

Post a Comment