Monday, February 28, 2011

Udang bulan madu

Hahahahaha!! Tajuk entry yang tak boley blah. Mari kita log off beramai ramai dari blog perempuan ini kawan kawan.

Kejap. Kejap. Suka tau mensalah-sangka ketulusan hati wifey ini. Itu bukan tajuk main main. Itu adalah makanan kegemaran kami lately.


Rupa dan rasa seiringan. Eh perasan!

Selain dari cantik di mata, rasanya juga sedap di tekak. Sekurang kurangnye tekak aku lah. Cara membuatnya sama macam udang goreng yang lain, cuma sos nye ditambah sedikit cili padi yang dikisar, bawang putih dan halia. Masukkan juga sedikit sos tiram dan madu. Goreng semula bersama udang (yang sebelum tuh dah digoreng) tadi. Tadaaa.. siap! Rasa pedas pedas manis macam giler best nak ratah banyak banyak!

Hidangkan dengan penuh kasih sayang untuk suami yang baru pulang dari berjuang aka bekerja. Sambil sambil makan, boley lah bincang pasal benda yang takde faedah pun suami tidak akan menjadi marah. Kau tak nak cuba?

Selain itu, wifey yang tiba tiba menjadi rajin macam magic juga telah memasak menu yang paling digemari suami dan dirinya sendiri, beef qheema macam mom mertua selalu buat. Masa tengah selongkar fridge terjumpa pulak si spices qheema yang banyak lagi, maka saya pun terasa macam nak makan sangat qheema itu. Udang makan. Beef makan. Segala gala aku telan hari ini. Oh tak lupa juga soft boiled eggs pagi tadi pun dah selamat di dalam tummy. Sigh ---------

Beef qheema amat sedap kalau dimakan dengan roti pratha. Saya selalu beli roti pratha cap Kawan. Letakkan sedikit qheema di atas pratha yang telah separuh masak, gulung serta kemaskan, lalu goreng semula bersama olive oil. Cicah dengan salad dan mayo. Mak aiihh!! Paling mantap lah! Mertua ringring pun confirm aku tak dengar. Ha ha ha.

Beef qheema versi saya yang mesti ditambah ubi.

Winks&Smiles!

2 comments:

  1. Amende yg besar2 dalam beef qheema tu? Nampak mcm squid tapi mustahil kan?
    Anyway, I cadangkan u tambah nama lauk udang u tu kpd udang bulan madu London, mau tersedak hubby makan :)

    ReplyDelete
  2. doc, itu adalah potato. i kan ske ratah potato di masa lapang. ha ha ha.

    ekceli i dah hampir2 nak letak tajuk cengitu. lolzz

    ReplyDelete