Monday, July 23, 2012

Hari ni i termasak lagi.

Okay, Iftar hari ketiga. Alhamdulillah masih terdaya bukan terpaksa ek (hew hew hew) untuk memasak dan berbuka di rumah. Sekali keluar dari kitchen, The Other Half cakap macam baru lepas balik berperang aje. Naseb baik dia tak cakap macam raksaksa sedang bergerak. Hahahahaa.. Alahaai lah suami. Berperang pon berperang lah, janji dah siap masak sebelum Asar. Selalunye lepas Asar aku rehat rehatkan jiwa dan minda aje dengan ape yang patut sampailah nak dekat masa berbuka nanti baru sibuk hidangkan lauk pauk. Jadi takde lah penat mana pon, kalau dengan anak anak lagi nanti tak tahulah rupa macam mana pulak kannnn. Ha ha ha. 


Hari ini i termasak korma daging batang pinang dengan tomato.  Resepi yang sama, cuma ditambah sedikit tomato puree dan jugak tak dilupakan cili padi . Tapi tak banyak, adelah dua tiga biji, itupon bila dah hampir masak baru lah campakkan manja manja giteww..


Inilah punca utama korma itu tidak dimasak pedas pedasan bagai. Oh my sambal belacan!! Baru puas makan nasik bila ade sambal belacan. Selain dari jus limau, haruslah dimasukkan juga sedikit paste asam jawa. Pedas, masam, masin semua dah cukup. Masukkan dalam magic fridge. Buleh lah berulamkan dengan timun kejap lagi. Sah sah bertambah dua pinggan kelak.. Ha ha ha .Tidak syak lagi.


Lepas itu, i menjadi bertambah rajin dengan tidak sengaja. Selongkar magic fridge terjumpa lebihan crab balls yang dibeli untuk masak koey teow goreng hari tu. Mushroom pun ade jugak. Maka jadik lah soup crab balls bersama ( bersama lagi ) oyster mushroom. Yang special nye soup ini adelah, dia ini ditumis seperti nak masak soup ayam. Aku gunakan soup paste Adabi macam selalu lah. Lepas tu masukkan sayur dan ape saje yang dihajati oleh tekak masing masing. Maka, rasa dan aroma soup nih memang memikat jiwa dan raga uolsss.... Masak lebih jugak yang ini, buleh dibuat hirupan ( ade ke perkataan tu sash? hahaha ) ketika bersahur. Barulah sahur akan lebih bermakna sebab dapat makan soup sedap macam gini. Hahahahaha .Gasak aah kan.

Sebelum melangkah keluar dari work station, sempat jugak sediakan sirap dan biji selasih yang dah siap direndam pagi tadi. Letakkan bersama daun pandan, masukkan jug ke dalam fridge. Baru lah seimbang dengan menu menu di atas nanti. Belum minum pon dah buleh ku rasakan kesejukan tekak nanti.. Haaaaaah :)


Selamat berbuka dahhlings!

No comments:

Post a Comment