Thursday, August 16, 2012

Biskut Mazola Wifey


Okay sebelum menutup tirai Ramadan, i nak juga kongsi resepi yang macam giler best sangat. 

To be frank, memang aku tak pernah buat langsung kueh raya sorang sorang. Selama nih kalau buat pon, hanyalah tolong mom sapu kuning telur ataupon tukang sukat butter atau tepung, sebab mom agak sedikit rabun bila bab sukat menyukat nih. Ha ha ha

Tiba tiba satu pagi bila bangun terus rasa macam nak makan biskut mazola. Yang ada banyak kacang lepas tu curah curah minyak mazola yang wangi itu. Mak aaihh, aku ini kalau teringin nak makan sesuatu benda, dalam hujan ribut pon sanggup redah tanpa rasa curiga.

Tapi hari tu takde lah ribut ke apa benda pon, tapi tetap nak makan mazola jugak. Jadi aku nekad, walau apa terjadi pon aku mesti belajar dan buat, lepas tuh bagi semua orang rasa dan menjadi bangga dengan pencapaian aku. Ha ha ha. Overrrr kannn.

Kata mesti dikota. Itu memang prinsip hidup Gemini macam aku. Senang kan nak bela? Hahahaha

Maka turun ke kitchen, selongkar ape yang ada.. naseb baik semua bahan cukup, kecuali minyak Mazola. Cepat cepat telepon dad suruh dia belikan sebelum balik nanti.


Memang menjadik sangat sangat biskut i, uolsss. Gembira bukan kepalang lah anakanda ini. Sambil pegang balang sambil pusing satu rumah cakap dalam hati, eh pandai lah aku buat mazola. Pandailah. Pandai sungguh. Hahahahahaaa


Tengok tu, halus, gebu aje. Tak payah susah payah nak kunyah lama lama pon. Aku buat kecik kecik sebab dia cepat membesar bagaaikan juara. Lepas berbuka tadi terus sambar satu buat test market. Memang terbaekkk lah. Pastuh ibubapa dan sang suami pon cakap sedap. Kembang atas bawah lah aku malam tu sampai sebelum tido pon masih bercakap cakap dengan The Other Half pasal kepandaian aku membuat kueh raya. Ha ha ha

Jadi aku taknaklah jadi kekwat di bulan puasa ini kan. Kalau nak pandai, jom lah pandai beramai ramai  kannn. Mari cuba resepi biskut mazola wifey yang paling sedap dan senang ini.


Bahan bahan

200gm tepung gandum
200gm kacang tanah- digoreng tanpa minyak ( kisar halus jangan lupa buangkan kulit kacang tu dulu, kena rajin lah sikit engkau ni pon, nak pandai kan? )
100gm caster sugar - dikisar halus jugak
1 botol kecil minyak jagung Mazola - guna separuh aje
1/2 sudu teh garam
1 sudu teh baking powder
Kuning telur


Gaulkan tepung, gula, garam, baking powder dan kacang yang telah dikisar.
Tuangkan minyak sedikit demi sedikit ke dalam adunan tadi. Uli sehingga doh menjadi lembut. Jangan terlampau lembik sebab nanti dia cepat mengembang. Kalau terlembik jugak, tambah aje tepung sedikit lagi jangan susah hati.
Bentukkan kecil kecil / ikut citarasa masing masing dan susun ke dalam loyang yang diletakkan sedikit butter.
Sapu kuning telur dan bakar dengan suhu 180c antara 20-25 minit / hingga perang dan masak.



Selamat menjamu selera dengan mazola di pagi raya waahhh gituu  ;)

3 comments:

  1. owh, sungguh menggebu kuih mu sash... Hehehe... Teringat masa kecik2 dulu, my mum suka buat kuih nih... Nak try tahun depan la :-) tahun ni i dh tutup dapur! Huhuhuhu

    ReplyDelete
  2. Ha ha ha apesal awal sgt tutup dapur ni? Cheh..padahal i lagi awal kannnn :P

    ReplyDelete
  3. uii gebunya kuih depa.nampak begitu mantop skali,..kami tkraya,munkin 3,4 hari raya baru balik huhu...mlm raya kami kejaa huhuhuhu...slamat hari raya sash...

    ReplyDelete