Wednesday, June 12, 2013

Squid in black ink pulak, kegilaan apekah ini?


Dah berape hari punya menggila nak makan sotong hitam legam yang dimasak dengan ink dia tahu tidak?

Rasa rasa dah dekat seploh taun tak pernah makan macam gini hahahahaha. Tetibe dok teringat siang malam. Aku kan begitu. Selagi tak dapat, layan aje lah.

Pegi Tesco last week, buleh pulak takde sotong hari tu, kalau tidak berlonggok longgok pulak aku tengok. Kecik hati aku. Hampa okay.

Lalu untuk mengubat kehampaan seperti itu, maka menonong kami pegi makan sotong goreng kat Nirwana siap nasik daun pisang tambah curry lebih, eh. Sepinggan aku belasah sensorang sebab The Other Half itu memang penggeli sotong. Dia memang tak makan species mak nenek sotong nih dari dulu. Ade sejarah hitam ape kebenda pon tak tau lah.

Lepas makan baru teringat result cholesterol aku dulu tuh. Keji. Hahahahahaha. Balik rumah telan lemonade segelas. Kurang sikit rasa bersalah. Ye. Aku memang begitu. T____T



Tapi kejap aje pon. Esoknye terpegi Jusco. Jumpe banyak sotong sotongan. Teruja kejap macam tak penah makan sotong seumur hidup kot.

Balik rumah, tanya mom malam tu jugak macam mana nak masak sotong yang hitam pekat macam dulu dulu dok makan tu. Rupanya senang giiiilaaaaaaaaaa aje. 

Sebab mood aku tersangat lah baik hari ni, naahh aku bagi percuma recipe nih. Hahahahahah. Marilah membina badan bersama. 

Bahan bahannye uolss

1.Harusah sotong takkan kuda laut pulak
2.Sedikit garam
3.Serbuk cili & kunyit
4.Lada hijau, aku guna jalapeno- hiris nipis
5.Bawang besar-hiris nipis
6.Serai

Sila kisar ;

1.Bawang merah
2.Cili padi. Terletak extra sebab dasar kuat pedas.
3.Bawang putih
4.Halia
5.Satu sudu teh lada hitam. 

Senang aje nak masak dia ini. Bersihkan sotong tadi, perap kejap dengan kunyit dan serbuk cili sebab nak bagi wangi. Panaskan minyak, tumis bahan kisar dan yang dipotong nipis tadi. Tak payah masukkan air banyak sangat sebab sotong nih memang akan keluarkan air nanti.

Pastu masukkan bahagian yang ada ink dia tu. Masukkan dua-tiga ketul pon dah cukup. Pastuh bila dah naik warna dan wangi dia menusuk kalbu, masukkan sotong. Goreng kejap aje, garam gula secukup rasa taaadaaaa siap.

Aroma sekali bergabung dengan rasa dia... MasyaAllah memang sempoi habis. Tak dapat digambarkan dengan kata kata uolsss. Ada rasa pedas, manis manis kat hujung. Nyomsss.


Sedikit sayur sayuran untuk kurangkan rasa bersalah dan mengaburi mata sang suami juga. Untuk dia, aku kena goreng ayam kejap lagi. Sah sah memang dia tak makan macam gitu kan. Silap silap jatuh fengsan tengok muka sotong hitam legam begitu. Hahahahaha.  Rugi lah wahai manusia yang tak makan squid in black ink aku nih. 

Maka lengkap lah lunch dan jugak merangkap dinner untuk hari nih. Esok kita kais lagi rezeki ape yang ada.

Seperti tetiap tahun, I tak penah ketinggalan beli Rasa edisi Ramadan & Syawal. Setahun dua kali aje beli dia nih. Okay laa tuu, semangat puasa dan lebaran nokz. Minggu depan satu lagi baju raya dah siap. Eh?

Tak sabaaqqq habaqq hangggg ;)

2 comments:

  1. Masa bersihkn sotong tu simpan 'pouch ink' dia sikit eh sash? Serious sedap ke? Akak x prnh try lg masak ngan ink dia... Huhuhu

    ReplyDelete
  2. I pon baru try masak mcm ni, slalu mom yang buat. Seddaaappp. U should try ;) yeah asingkan pouch tu, tak payah pakai suma pon takpe.

    ReplyDelete