Monday, October 14, 2013

Raya eve kami


Baru aje bukak entry, kedengaran lagu raya tak semena mena. Memang aku dah agak. Sentaappppp iols kejap.

Suasana sungguh meriah di sini sana
Segalanya berseri indah berhias rupa..
Di hari mulia ini..
Ku susun sepuluh jari..
Ku kini telah kembali
Padamu yang menanti..
Selamat Hari Raya
Hari yang bahagia..

Haaaiihhhhhhhhhhhhhhhhhhhh  :"(

Nasib baik lepas habis lagu raya diaorang main lagu Taylor Swift. Kalau tak, memang lagi sikit aje aku nak bukak web malaysia airlines tuh. Sebak dada tak terkira. Hahahahaha. Kuat drama dia nih.

Baru raya haji kan.. kalau Aidilfitri sah sah aku meroyan terus. Nak nak kalau kena ikut husband beraya di rantau ke apa ke kan. Dahsyattt imaginasi aku lately. Ya Tuhan.

Hari ni kami berpuasa sunat. InsyaaAllah kejap lagi sama sama berbuka kat rumah. Masak lah aku apa yang patut. Dah siap bercita cita nak memasak gitu gini dari malam semalam. 

Alhamdulillah. Dah selesai semuanya. Maka tersadai lah kejap aku. Menggigil kepala lutut nokz. HEH.
'

Rendang pedas daging. Extra santan bagi rasa dia kaw kaw punya. Extra cili kisar jugak tadi. Harap harap tak menggelupur lah cik abang makan nasik kejap lagik. 


Nasik bukhara buat julung julung kalinya. Memula ingat nak masak nasik biryani, tapi entah macam macam biryani bertukar jadi bukhara. Sedikit aneh di situ.


Ayam goreng nyumm nyumm nyumm. Mai lah kfc ke ayam goreng mcd ke, ayam macam gini jugak yang menjadi dambaan selalu. Tak jemu langsung..

Tak dilupakan jugak fresh yogurt bersama salad. Nak dekat berbuka pon buleh buat sebab tak payah mana pon.

Tengah facetime dengan mom tadi, diaorang (sepupu aku dengan bini dia datang beraya dari KT) tengah memasak gulai sotong untuk berbuka kat sana. Menjejes ayaq liuq tengok gulai tengah menggelegak.  Saja lah tu menguji kesabaran I kan. Ha ha.

Dalam pada tu, sibok jugak suruh mom ajar aku macam mana nak rebus ketupat.



Sangat senang, wangi semerbak satu rumah uolsss. Ini memang sesuai sangat untuk orang orang yang terdesak nak makan jugak ketupat palas di pagi raya macam aku nih.. 

Tambah santan aje, lepas tu masak lebih kurang satu jam. 

Tengah dok mendidih atas dapur lah sekarang nih. Harap harap menjadi elok ketupat aku. Tak sabaq nak cicah dengan rendang jap lagi. Pastuh cicah dengan susu pekat pon sodaapp jugak :))


Selamat berpuasa dan berbuka pada yang sewaktu denganku.

Selamat menyambut Eid Ul Adha. Semoga setiap pengorbanan yang kita lakukan, mendapat berkat dan syafaat dari yang Esa.


Maaf zahir & Batin!

2 comments:

  1. Aish... x tahan nengok rendang tu...tetiba rasa nak berbuka rendang gak malam ni.... kuikuikui....

    Selamat beraya di perantauan dik.... :-)

    ReplyDelete
  2. Ha ha ..sempat lagi kalau nak masak rendang kerang kot :P selamat berbuka kak & Selamat blk kampung :D

    ReplyDelete