Monday, February 17, 2014

Macam macam hal



Rutin setiap minggu. Tanpa jemu. Kalau jemu pon kena jugak. Lain la kalau kat Penang, bangun tido turun makan aje. Best nya. Hati daku sudah due rasanya untuk pulang ke sana. Ha ha

Minggu nih beli grocs semua kat TMC. Hari tu pegi ushar ushar line, sebab kalau tak best, susah nak carik barang memang terpaksa lah pegi Jusco/Tesco aje sebab macam macam ada kat sana. Rupanya TMC pon best jugak. Dan tak memenatkan nak menapak jauh jauh. Semua barang yang aku nak..memang ada dan senang cari. Okay la tu. Lagipon dekat dengan Mahbub..lepas beli belah, jalan aje pegi makan nasik bukhara lamb shank nyum nyum nyum. I loikeee.

Minggu nih dah sematkan dalam diri tak nak makan merapu meraban.. nak kurangkan nasi dan lebihkan yang lain lain. Hahahahah. Lain lain tu macam apa ye sash??? Takde maknanya kalau kurangkan nasik tapi hang pegi belasah mee bandung segala bagai kot.


Minggu lepas tu gila gila punya teringin nak makan masak assam dengan telur kicap. I buat salmon masak assam. Sedap luarbiasa. Paling senang masak assam ni rupanya ooi. Letak cili kering goreng dengan bawang lepas tu masukkan air asam jawa. Pergggghh dia punya masam masam pedas sangat manntoppp.

Telur kicap lagi lah lama tak makan. Tapi sang suami itu tak berapa nak berkenan, sebab dia kata dah telur pastuh letak kicap lagi. Tapi makan jugak kot. Ha ha ha. Sedap lettew.. 

Goreng telur mata, pastu letak tepi. Goreng bawang putih, bawang merah, masukkan kicap manis, sos tiram dan sedikit air. Pastuh bila dah didih letak suhun dan daun sup. MAKAN! Sedap sangat.


Ni jugak antara menu yang luarbiasa I masak minggu lepas. Sup udang dan Paprik campur. What??

Selalunya udang kalau tak goreng dengan kunyit, akan daku buat sambal tumis aje. Kalau rajin masak lah jugak gulai udang. Tapi jarang sangat lah sebab selalunya aku goreng aje sebab senang. Hari tu tetiba teringat nak buat sup, sama mcam sup ketam.. letak serai dan cili padi jugak. 

Paprik campur memang tak pernah masak langsung sebelum ni. Kisar bawang merah, bawang putih dan cili lepas tu tumis. Masukkan satu sudu tomyam paste jugak. Kicap, sos tomato dan sedikit sos ikan. Kalau nak pekat pon buleh.. tapi aku suka berkuah sikit baru sedap makan dengan nasi. Bahan bahan dia tertakluk kepada kegemaran tekak masing masing. Memasak ni senang aje uolss.. tak payah risau nak ikut seketul seketul recipe orang. Buatlah sesuka hati takde sapa kisah pon. Ha ha ha

Okay ini cerekarama horror.

Seminggu dua yang lepas adelah sedikit stress. Stress dengan jerawat. Tetiap hari aku bangun tido mesti kena kira jerawat. Ada aje jerawat baru yang nak naik. Haisshhhh tak pernah pernah pulak jadik macam gini. Memang lah muka aku senang nak naik jerawat sebab jenis yang oily bak sang rembulan kesiangan  (sedar diri okay), tapi takde lah teruk tetiap hari macam ni kot.

Semuanya naik kat area dagu kiri kanan tengah :(((( 

Sampai si suami  cakap dah macam army berderet deret keluar. Amboi kalau mengata aku laju aje dia nih. Masa dia cakap aku diam aje lah. Lepas tu, bertubi tubi aku hentam dia dalam whatsapp sampai puas hati. Hahahahah. Don't mess with hormonal wifey.

Selidik punya selidik aku pon tak tahu apa yang tak kena. Check dengan doc Google ( aku kan kaki google, jadik tak hairan lah kalau benda ni pon aku godek carik ) jerawat yang naik kat dagu tu ada berkaitan dengan reproductive system dan hormonal imbalance. Mak aaih lagi lah aku stress kot. Orang kalau nak ovulate muka glowing bagai aku dah terbalik, apehal pulak dah ni. 

Tapi melihat kepada fertility chart aku, so far takde lah yang pelik pelik.. Alhamdulillah ovulated seperti cycle cycle yang lepas jugak.. cuma awal sehari. Okay lah tu :) 

Hari ni dah okay. Dalam pada tu macam macam lah aku tempek nak bagi hilang cepat kan. Legaaa. Cuma tinggal parut dia sikit sikit. Jenuh nak tenyeh dengan scrub bagi hilang pasnih. Harap harap bukan tetiap bulan la. 


Ke sebab aku dok hadap benda alah ni tetiap hari? Sedap gila caramel dia. Manis nak mampos. Puas hati lah jugak kalau jerawat keluar sebab nih. Hehehehe. * gelek bahu kiri kanan tiga kali please*

1 comment:

  1. owh...karamel ni mmg sedap bangat! akak kalo beli, memang makan over 5 days...manis gilo! x mampu abis sekali hadap.

    ReplyDelete