Wednesday, December 14, 2011

Deeply missed


Semalam mimpikan arwah. Dah lama arwah tak datang dalam mimpi saya. Saya rindukan dia sangat sangat. Bila tersedar rasa lagi pelukan arwah. Saya menangis tersedu. Rindu. Lalu sedekahkan al fatihah. Sehari dua yang lepas, hati tak berapa tenang, tak berape sihat. Mungkin arwah tahu kesedihan saya kot?

Jauh di dalam hati masih terasa ralat sebab tak sempat berjumpa arwah sebelum dia hembuskan nafas terakhir. Kami dalam perjalanan pulang. Tapi dua hari sebelum tuh saya sempat suapkan sup dan sembang sembang lagi dengan arwah. Dah lama. 7 tahun sudah. Tapi kesedihan saya tak pernah hilang walau sekelumit. Walau waktu gembira sekalipun, saya akan terkenang di dalam hati "kalau arwah ada mesti dia gembira tengok saya gembira macam nih.."

Arwah tak sempat melihat suami saya. Tak pernah mengenali cinta suami buat saya. Tetapi satu masa dahulu arwah tak putus mendoakan saya agar mendapat jodoh yang baik di dunia dan akhirat. Kasih sayang arwah untuk saya bagai menatang minyak yang penuh juga.

Saya memang rapat dengan arwah tok. Saya masih simpan gambar arwah dalam purse sampai hari nih, tak pernah saya tinggalkan. Kasih sayang kami begitu kuat. Saya selalu mimpikan arwah, tapi jarang jarang dapat merasa dipeluk arwah. Tapi setelah sekian lama, arwah datang dan peluk saya lagi semalam. Saya nampak dia senyum. Saya dapat rasakan semuanya, walau susah nak gambarkan perasaan itu bagaimana.

Semoga arwah tok tenang dan bahagia di sana. Sehari pun saya tak pernah lupakan tok dan tak akan pernah. Insyaallah kita pasti berjumpa satu masa nanti, andai diizinkan Nya.

Alfatihah juga untuk arwah tok wan, nenek, atuk, tok-yon, arwah baba dan saudara serta rakan yang telah kembali kepadamu Ya Allah. Semoga mereka ditempatkan di kalangan orang orang yang beriman di syurga, di sisi Mu. Amen.


Entah kenapa hati terasa sayu.

1 comment: