Monday, April 4, 2011

NOOdle OOdle, Bayswater

First time makan peking duck kat sini. Sumpah sangat sedap. Sebelum nih selalu dengar aje tapi tak penah rasa pon, bila balik dari Tooting hari tu semangat nak makan semakin berkobar kobar lepas ramai bagitau memang sedap dari ayam. Kali nih giliran hubby kena heret ke sini sebab dia memang tak kuase nak memakan haiwan tersebut. Kah kah kah. Padan muka.

Tapi nasib baik tekak dia boleh terima jugak, tak macam takoyaki hari tu sampai nak termuntah bagai. Ekceli lebih kurang sama macam ayam, cuma daging itik lebih lembut, tekstur dia halus dan tak kenyal. Peking duck nih adalah salah satu dish yang sangat famous pada zaman maharaja di Beijing dahulu. Dimakan dengan mandarin pancakes, mandarin onions yang dihiris halus halus dan dicicah dengan hoisins sauce. Ya rabbi sedap sesangat sangat. Tak payah lah sibuk kau nak ke Beijing pulak lepas nih kan.

Kalau rindu nak makan bee chew, boley aje ke sini..Dad mesti suka!

Fresh peking duck from oven. Memula kena hiris kulitnye dulu. Semua spices and herbs banyak kat kulit dia. Jadi apa lagi, ratah sampai licin derr.

Rangup, manis, masin, pedas sikit sikit bila cicah dengan sauce. Haaihh.. nekmat tekak.


Makan dengan pancake. Letak la macam mana kau suka pon, gulung macam nak makan sireh kekdahnye. Pastu mamam. Pancake tu suam, lembut pulak tuh. Hubby cakap macam kebab aje :)


Saya suka ratah banyak banyak. Ini adalah itik yang dah dipotong tadi.Makan panas panas. Sedap hoi sedap!

Haaa.. yang ni wajib order. Lampui saya versi Bayswater. Ada sayur campur yang dipotong cute cute aje, dalam dia ada sotong, ayam, daging dan udang. Pastu siram kuah lebat lebat.
Kung Pao chicken. Menu wajib hubby. Dia suka sangat ayam cengini. Saya rasa macam ok ok aje, munkin sebab banyak men-ratah sang itik kot. Ha ha ha

Sizzling tofu platter. Nak cuba masak macam nih nanti kat rumah lah. Hubby suka. Tak cukup malam tu kami makan.


Hot and sour soup. Order nih sebab teringat bila Dr nicole cakap sedap. Eh memang sedap. Hirup sampai licin jugak.

Pastu sebelum balik, kami men-tapau lemond chicken dan fried koey teow untuk makanan di tengah malam kelak. Lemond chicken sangat sedap, terasa sangat masam masam lemond di dalam tekstur ayam goreng itu. Koey teow pulak boley tahan aje, sebab tekak saya dah biasa disogokkan dengan penang ckt, jadi yang ini umpama digoreng dengan soy sauce aje kekdahnye. Boleh lah daripada tak ada langsung kan. Ha ha


Di bawah nih pula adalah stok makanan kami di tengah malam. Macam macam saya sumbat tak ubah seperti rumah sendiri. Buah memang wajib ada, sebab saya akan dipaksa makan setiap malam oleh si suami yang kejam. Hahahahahahah! Ampun ampun.

Pastu ada fresh yogurt ( dapat free kat hotel, diaorang antar tiap tiap pagi ), pasta segera yang dibeli kat M&S, fruity yogurt wajib makan Activa dan Muller Blueberries tiap tiap hari jugak sebab gile macam punye sedap dan stok chocolate untuk dikunyah bila boring dan tak boring.



Kat rumah sendiri takdenye aku nak makan sejam sekali macam nih, siap kira berapa sudu nasik masuk dalam tummy ada lah. Ha ha ha ha. Diet weh diet :)

Sebelum puasa nih kalau pegi Bandung macam best tidak? Jubah murah murah lah, boley pakai di pagi raya.


Sekian.

1 comment: