Monday, July 18, 2011

kembali berumahtangga..

Tajuk sangat tak buleh blah. Lolzz

Selamat mengemas rumahtangga ( walaupun rumah tak bertangga hakikatnye ) yang tunggang langgang akibat perbuatan suami. Kah kah kah. Sesenang aje aku salahkan dia, padahal naseb baik ade suami yang sudi mencuci kain baju dan rumahtangga sepanjang ketiadaan wifey.

Bukan lah teruk sangat keadaan rumah kami sepanjangan aku takde, cuma perbuatan mengemas dia dengan perbuatan mengemas cara aku adelah berlainan. Perbuatan mengemas suami kadangkala buleh mengundang heart attack kepada wifey secara tibe tibe. Ha ha ha.

Hari ini setelah hampir sebulan lebih, saya telah kembali memegang pinggan mangkuk dan periuk Vision. Cheh. Bukan lah santai sangat pon sepanjang sebulan itu, banyak benda yang kena pikir. Otak aku akan kembali bekerja lebih masa bila aku tak buat apa apa kat rumah. Bangun pagi, makan, tido kembali, bangun dan makan lagi. Santai kah begitu? Itu adelah santai ala gajah nokz. Ha ha ha. Astagfirullah.

Tapi sangat menghairankan bila ramai yang menegur saya telah menjadi kurus dan semakin men-kecil akibat santai itu. Saya dengan tersipu sipu akan membalas cengini, " eh mane ade, "eh biase aje, "eh kot kot tak sihat hari itu". Konon konon takde ape hal sangat kan. Padahal dalam hati aku macam tengah lompat bintang tak hengat. Giler tak happy hoih. Aku sedang kurus.?? Apekah punya statement itu?? Wehoooo. Ha ha ha ha. Siap lah buleh lumba dengan Posh lepas nih. Hubby sangat tidak suka :)

Sekarang saya adelah menjadi penat akibat memasak dan mengemas dan menulis entry. Jadi selamat menghadap menu menu berprofil tinggi ini. Kau jangan main main.

sambal asam ikan salmon. Hubby sangat tak sabar nak makan salmon. Semalam pegi carik kat carefour naseb baik dapat yang fresh. Selamat makan sayang ku. Semoga hilang segala penat lelahmu mencari rezeki. Lepas tu, buleh bawak wifey jalan jalan obersee lagi. Ha ha ha.

Ini adelah sotong jaundice. Kesian sotong. Dah le jaundice kena makan dengan aku pulak sampai tak hengat. Recipe biase aje tapi sangat wangi dan sedap. Dah lama tak masak cengini. Bawang merah, bwg putih, halia, dikisar. Serai dan cili padi dititik halus dan juga sedikit lada hitam. Sedikit fish sauce penyedap rasa. Goreng semua bahan sampai wangi. Masukkan sotong. Garam dan gula secukup rasa. Tadaaa..buleh hadap sorang sorang sebab suami saya adelah bukan pemakan sotong.

Oyster mushroom goreng suhun.

Baiklah. Baiklah. Tak payah cakap aku rajin memasak. Sebab kat rumah aku memang takde kejadian makanan jatuh dari langit. Jadi kalau malas macam budu pon, aku kena menghadap kitchen jugak. Lagi lagi kalau buleh mengundang upah di kemudian hari. Selain dari upah, pahala pon dapat. Sebab memasak untuk suami kan. Ting ting!

Dan ini untuk minum petang dan sebelum tidoq kelak..


Wah wah. Cik puan buleh membuat macaroons sekarang? Musti rasa macam nak pitam sekejap kan.Ha ha ha. Kau ingat banyak sangat ke masa terluang aku kat rumah nak menilik benda benda cengini? Cicah dengan earl grey. Marbeles weh. Terus teringat Paris. Motif sangat!!


Kat sini buleh tilik lama lama. Takde ape hal langsung. Ini adelah hobi saya di masa lapang sebab tekak sudah tak reti telan kueh melayu sejak dua menjak ini. Kah kah kah. Nak penampar free sangat kan?


Okay. sekarang saya perlukan sedikit tido akibat perbuatan men-type entry. Banyak bunyi pulak dia nih. Pegi tido laah.


winks&smiles!

No comments:

Post a Comment