Thursday, July 21, 2011

Saya rajin.com

Dah dua tahun saya beli edisi khas RASA. Tahun nih tambah satu lagi buku menu untuk meehun dan koey teow. Kalau buleh nak masak tiap tiap hari untuk berbuka, kalau terdaya lah kan. Kalau hadap bazar ramadan selalu pon macam jemu jugak. Itu satu hal. Traffic jam tak hengat pon satu hal lagi bila petang kat sini. Baik masak kat rumah aje. Tapi weekend mesti nak berbuka kat luar. Nak rasa buffet ramadan. Baru puas hati bila makan. Ekceli bukan saya buleh makan banyak mana pon, nafsu aje tu. Duniawi semata mata aje. Ha ha ha. Tapi tempat wajib seperti tahun tahun lepas adelah Rebung Resto, Marriott, Tarbush. Ape lagi ek?Hmm..

Okey..

Hari ini saya adelah menjadi rajin. Maka, selain dari berpuasa saya mengemas rumahtangga sampai giler puas hati, ha ha.. serta memasak untuk berbuka kelak. Saya bercita cita mahu berbuka puasa dengan butter rice dan juga rendang ayam. Kalau ada bubur kacang pon sedap jugak kan. Itu adelah cita cita saya dari semalam sebelum tido. Maka sebelum subuh dan teruja bagai mengemas itu ini dan selongkar fridge ape yang patut. Naseb baik semua stock makanan mencukupi untuk kami sekeluarga.

Maka ini adelah pencapaian saya untuk berbuka kelak. Taaaaadaaaaaa..!


1. Butter rice with loads of raisins

2. Rendang ayam macam mom masak. Tapi saya tak letak kerisik sebab lupa beli. Dan kuah mesti lebih sebab suka cicah cicah dengan roti sebelum tido.

3. Ini menu extra. Sayur capcay. Hubby suka. Saya lagi lagi lah suka. Sayur apa yang aku tak suka hah?


4. First time masak bubur kacang semenjak menjadi wifey orang. Apekah punye senang weh. Apesal aku tak penah buat dulu? Sambil tenyeh lipstick pon boleh jadi siap. Ha ha

5. Sambil sambil masak masak tadi, rendam biji selasih. Masak air gula, letak sedikit perasa rose. Buat sirap selasih. Letak daun pandan, masukkan dalam fridge. Jadi siap. Nanti buleh buat minum masa berbuka. Sangat men-sejokkan tekak uolss. Banyak khasiat biji selasih nih. Selain mensejukkan badan, itu aje lah yang aku tau sebenarnya pon. Ha ha ha. Omputih panggil basil seeds :) Saya suka minum air sirap selasih, tambah tambah masa bulan puasa. Tapi yang buat sendiri punye lah, sebab bau wangi. Beli macam tak sama aje rasa..


Semalam belek belek baju raya. Hoh? Sudah siap kah? Ader lah baru 7 helai. Kah kah kah. Baju kurung tak siap lagi. Jubah tak beli lagi. Hubby baru ade 3 helai pon tak kecoh. Cheh. Siap nak lumba lumba sape banyak. Kah kah kah.

Tinggal lagi 10 hari nak sambut Ramadan :)


Winks&smiles!

No comments:

Post a Comment