Tuesday, May 10, 2011

Redha

Sesungguhnya Allah SWT tidak membebani hambanya dengan ujian yang tidak mampu untuk mereka tanggung. Thank you Allah. Walau seperit mana ujian melanda, saya redha. Saya tetap pasrah dan terima dengan hati yang terbuka. Walaupun ada juga rasa kecewa dan air mata.

Alhamdulillah di sebalik kekecewaan ini, saya masih punyai suami yang sanggup bersusah payah demi menjaga hati isteri. Suami yang sanggup melepaskan tanggungjawab kerjanya ke sebelah demi isteri didahului. Suami yang mendidik saya untuk tidak menjadi alpa dengan kesedihan. Mana mungkin saya berasa derita dengan kasih sayang yang sebegini banyak untuk saya? Mana mungkin saya sanggup meluahkan seksa di dada di hadapan orang yang mencintai saya sepenuh jiwanya? Mana mungkin..

Sebak.

Hari ini saya menulis di luar kawalan emosi saya sendiri. Emosi yang masih kurang stabil. Jiwa saya masih keliru dengan kesilapan sendiri. Saya tidak pasti sejauh mana saya mampu bertahan dan bertoleransi dengan apa jua keadaan. Saya bimbang ia akan mengundang sesuatu di luar kawalan dengan penulisan dan apa jua yang datang dari saya kelak. Saya cuba untuk menjarakkan masa saya bersama blog dan komunikasi yang lain demi untuk menjaga hati sendiri. Saya akan menjadi bimbang dan risau dengan pertanyaan, saya menjadi resah dan gundah dengan belas kasihan orang. Saya bahagia begini dengan memujuk diri sendiri. Sebab saya sedar, saya hanyalah manusia biasa yang sememangnya akan bergembira bila bahagia, dan menangis seandainya musibah melanda. Bukankah ia fitrah kejadian manusia? Saya tidak malu untuk mengakui hakikat itu. Kerana saya hanyalah manusia biasa.

Saya menangis. Tetapi hati saya semakin lega. Saya menangis lagi. Tapi hati saya semakin lapang terbentang. Saya cuba mencari nikmat dalam kekecewaan. Alhamdulillah saya merasa nikmat itu. Saya sangat bahagia dikurniakan suami dan keluarga yang tak pernah berhenti berdoa untuk kesejahteraan saya dan mendidik saya untuk tidak melupakan Allah walau sebesar mana dugaan mendatang. I will be fine. Insyaallah.


Rezeki kehendak yang Esa, saya pasrah dan redha.




:)

2 comments:

  1. Don't be sad for long...Things happened for a reason and every cloud has a silver lining, we have to 'soldier on' to reach it.

    ReplyDelete