Thursday, June 7, 2012

Bulan puasa 2012


Seperti setiap tahun, adelah menjadi kewajipan untuk wifey membeli majalah ini. Waahh majalah bukan sebarangan, ini majalah masakan uols. Hahahahaa macam luarbiasa aje dia nih. Ekceli aku beli edisi bulan Ramadan aje, bulan lain tak penah pon aku ambik tahu rupa paras buku ini macam mana.

Dalam majalah nih, recipe dia banyak yang senang senang aje, ade sesetengah tu dah macam terer lah aku buat. Cuma bila dah ada buku bergambar cengini, senang lah sikit idea datang nak masak untuk berbuka. Kira kasi trigger lah kat otak sket, macam hcg trigger tuh. Hahahaha aparar punya contoh pon tak buleh blah nokz. Kalau google aje pon buleh, tapi aku suka simpan sebagai kenangan bulan Ramadan tiap tiap tahun. Sentimental value gitew..

Aku ini kalau bulan puasa kebanyakkan harinye adelah berbuka di rumah aje. Berbuka di luar kadangkala hanya di hujung minggu, sebab melihat akan kesesakan luarbiasa depan rumah ini pon dah buat aku rasa hazab nak drive. 

Pasar Ramadan pon jarang jarang dapat pegi kalau kat KL nih. Lagipon kami bukanlah pemakan kuih muih sewaktu berbuka. Selalunye minum air sket, makan kurma, solat lepas tu terus hadap nasik. Melainkan kat penang pandai pulak aku mengatur menu, sebab mom tolong masakkan. Heh heh heh. Untung aah kalau balik sana.

Antara menu menu yang wajib ade sepanjang bulan puasa adelah seperti nasik..hahahahahah aparar macam lah engkau sorang aje dapat makan nasik, okay okay selain dari nasik adelah, lauk pauk yang bercirikan tradisi seperti rendang, asam pedas, kari,  sayuran yang ber-soup, mee atau bihun goreng, kalau ikan bakar ayam bakar bagai semuanya tak penah aku buat sendirik, beli aje lah kalau dah teringin sangat, dan yang paling cikai adelah nasik goreng untuk bersahur. Ha ha ha. Oh tak lupa jugak, nasik kerabu adelah wajib dibeli kalau ke pasar Ramadan. Daging salai mesti lebih. Yumm *salivating sudeh*


Memang banyak Ramadan Buffet kalau kat KL nih walaupon tak semua yang berbaloi kot nak pegi disamping mahal tak agak agak. Tapi antara yang aku rasa kagum dan kena dengan tekak adelah kat Halabi Lounge nih sebab buffet dia hanya untuk bulan puasa, hari hari lain memang takde lah yang special kat situ. Harap harap tahun nih pon sedap dan banyak menu dia macam tahun tahun lepas jugak.   Hubby sangat suka sebab makanan tekak dia lah nokz. Tempat pon indah mata memandang disamping harga buffet yang tak berapi macam tempat lain :)

Tapi kalau kat penang haruslah makan kat rumah tiap tiap hari tanpa jemu, sebab mom masak sangat sedap mengatasi segala gala :))


Rebung Chef Ismail pon antara hot spot untuk berbuka jugak. Ini memang untuk tekak melayu jati tak buleh blah macam aku. Sedap hoih sedap! Memang puas hati kalau makan kat sini. Jangan lupa try nasi kerabu, daging dendeng, masak lemak daging salai dan masak lemak siput sedut adelah terbaik kat sini. 

Oh yeah, Minggu depan akan berada di Penang. Silap silap haribulan, weekend dah cabut balik. BFF cakap, bila dah pokai akhirnye engkau pulang jugak ke pangkal jalan, tak guna betul. Hahahahaa..

Tengok lah macam mana, tix tak beli lagi, sebab baru hari nih rasa kurang kefeningan dan kemengantukan itu. Tapi bag dah bawak keluar sekali lagi, aku sendirik pon nak tergelak sebab baru dua hari lepas aku beriya - iya simpan macam tak nak travel dah.

 Eksaited letteww..


Insyaallah entry seterusnya dari Pulau Mutiara.


*Okay confirmed, memang balik weekend nih, the other half dah beli tix tadi. Yeahhooo!!* Hahahaha


Love, Sash.


2 comments:

  1. Laju yer persediaan pose selaju tiket nk blk penang..hehehe. pose dh berganti blm? <>haipp!!

    ReplyDelete
  2. Dahhlingg of course lah, lama tak balik rindu!! I tak yah ganti sebab last year dapat puasa penuh :)

    ReplyDelete