Sunday, January 30, 2011

Bila menjadi demam

.....maka tiap tiap pagi saya dapat minum air soya panas dan fresh. Dad beli kat bagan.

Tau fu Fa yang paling sedap dan menyamankan tonsil pon dapat saya makan setiap petang. Saya suka letak gula merah banyak banyak sampai orang lain pon tak berani nak curi.


Ini adalah entry orang demam. Beep.Beep. Sudah dua hari sistem badan tak berfungsi dengan baik dan sempurna, walaupun aku tetap nampak macam wanita yang paling sempurna. Hahahaha.Kuarkau!!-iklan- Kalau bangun rasa tersangatlah lemah longlai lain macam aje, kalau tido pulak rasa macam tak sedar diri umpama tak mampu bangun lagi esok harinya. Betul betul punya sakit kali ni derr. Selalunye, saje saje tak nak makan, diet lah, takde selera lah, makan manja manja lah, semuanya alasan yang tak boleh blah. Tapi kali ni memang seriously tak mampu nak telan nokz. Tonsil sakit yang amat, selera memang lari entah ke mana mana. Sengal kaki dan tangan mengalahkan mak orang beranak empat. Eh?? Dua hari berturut turut aku tersadai atas katil dengan muka sedih pilu. Hambek kau. Ha ha ha.

Hari ni dah kembali melompat lompat bintang separa gumbira. Antibiotics tak abis lagi, biaselah selagi tak habis benda alah tu kan, selagi tu badan minta dibelai manja. Tapi saya dah boley makan macam orang lain. Minum pon dah macam orang jugak. Kalau tidak, rasa macam lain dari yang lain aje. Kesian mom, siang malam jaga saya. Picit kepala, jelumkan kepala dengan air asam sebab nak hilangkan panas katanye. Dah ler jarang jarang balik kampung, sekali balik dah rasa menyusahkan ibubapa. Sepatutnye saya yang bersusah susah untuk mereka kan. Sebak.

Eh, itu cerita dua tiga hari yang lepas. Hari ni kau ingat aku boley nak tersadai atas katil lagi? Harus lah cergas langsung lepas makan ubat macam magic itu. Ngeri rupanya kalau sakit dan tak mampu nak bergerak macam manusia normal kau.

Jadi pengajaran untuk diri sendiri dan sapa sapa pon, bersyukurlah sentiasa dengan rahmat Allah SWT yang diberikan ke atas kita. Semua kenikmatan, kesenangan hanyalah duniawi semata mata. Kalau Allah nak tarik balik, kejap aje rasa hilang segala gala. Jika Allah dah berikan sakit, tetapkan bersyukur sebab dengan keizinan Dia jugaklah yang akan sembuhkan kita. Tak payah nak beratur panjang beli ubat terbaik di dunia pon, kalau Allah tak izinkan maka tak akan kesampaian. It applies to everything kan :) Jadi beringatlah dengan Allah sentiasa, tapi jangan lah pulak asyik nak mintak itu dan ini dengan Allah sedangkan kau sendiri tak pernah nak dekatkan diri dengan Dia, tak malu kah begitu? Issh. Mintak dijauhkan lah kami sekeluarga dari menjadi sebahagian insan insan yang lalai itu.

Okaylah, masa sangat suka bermain kejar kejaran jika saya di sini walaupun saya tidak hendak bermain main dengan dia. Jadi untuk sementara waktu, ini aje yang sempat dihadap bersama sama. Nak tulis banyak ni pun aku rasa macam dah penuh dengan kesungguhan pulak menjiwai watak. Eh malas. Baik tido lagi sedap. Faktor ubat ubatan gamaknye.


Pasembur padang kota. Gile pedas. Saya tukang amik gambar aje. Tak berani nak makan pon.


Molly char koew teow. Bersungguh sungguh pegi padang kota petang tadi sebab nak makan ini. Dah la teruk traffic kat bridge tadi. Tapi sangat berbaloi sebab sangat terbaik!!

Popiah wet wet. Aku yang kasi nama tu. Orang lain panggil apa ntah. Sedap kalau makan panas panas. Tapi kalau sejuk pon aku akan hadap makan macam bukan urusan orang lain jugak. Ha ha.

Ya Allah, nasib baik hari ni dah boley bangun berjalan jalan. Alhamdulillah. Banyak sebenarnye urusan nak kena buat kat sini sebelum balik nanti. Sebab lepas ni memang lambat lah lagi nak balik ke Penang :)

winks&smiles!

No comments:

Post a Comment