Tuesday, January 25, 2011

Faedah of the day

1. Memakan nasi yang panas panas dengan ketam lemak cili padi. Hirup kuah sampai tersedak sedak dan berpeluh satu badan umpama makan jamu lepas bersalin kekdahnye. Pheww!


2. Sambal belacan cicah dengan nenas muda. Aku pon tak paham apsal nak kena cicah dengan nenas jugak kalau makan sambal belacan ni. Sebab orang lain semua makan dengan ulam ulaman melainkan hanya saya sorang aje yang men-cicah dengan buah buahan itu. Salad orang kampung la katakan.

sambal ni harus lah ade belacan yang dibakar, cili merah, cili padi, air asam dan sedikit gula. Baru mantap!

kesukaan saya bila mencicah.


3. Ikan pekasam goreng cili kering. Dah lama tak makan pekasam, balik sini baru teringin bagai. Kalau saya takde, takde sape pon yang nak makan. Goreng cili kering, bawang merah, halia dan serai terlebih dahulu. Semuanye harus dipotong halus dan digoreng sampai kau terbersin bersin. Lepas tu masukkan pekasam tadi dan digoreng hancur dengan bahan bahan tadi. Biar mereka sebati berkasih sayang, lepas tu boleh la dihidangkan untuk tekak masing masing.


4. Mee hailam. Dah banyak kali amik recipe ni kat mom namun tak pernah dibuat pon kat rumah. Tapi mom punyer tetap yang terbaik, sebabnye kalau saya masak belum tentu nak rasa cengini. Mee hailam ni adalah untuk makan petang, tapi tengahari tadi lepas makan nasi saya dah test market sikit. Hahahaha.


Winks&smiles!

2 comments:

  1. Cik adik - mana boleh selalu makan nenas ni!
    Mi hailam itu nampak sebijik macam kat restoran.
    Ketam pula sangatlah terliur,
    dan pekasam....oooohh...mana boley lawan kan!

    ReplyDelete
  2. i cicah cicah manja aje nenas dgn sambal belacan. mengidam. ahahahaha *fengsan*

    Eh u pandai makan pekasam jugak ke? i tot tekak omputih nih susah sket? lolzz. Hubby siap lari jauh2 kalau kitaorang goreng :)

    ReplyDelete